FOBIA PADA EMAS?

FOBIA PADA EMAS?Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of PELABUR EMAS MESTI BACA.png

Kalau nak tahu, ada orang berasa fobia kepada emas ni tau… Namanya AUROFOBIA. Orang yang mempunyai ketakutan ini mungkin tidak menyukai emas kerana rupanya atau kerana apa yang mewakilinya, seperti kuasa atau kematian. “Auro” berasal dari perkataan Latin yang beerti emas, dan fobia adalah bahasa Yunani yang beerti takut.

Apakah sebabnya?

Adalah diyakini bahawa fobia ini timbul daripada gabungan peristiwa (iaitu kejadian traumatik) dan kecenderungan dalaman (iaitu keturunan atau genetik).

Apakah tanda-tanda?

Seperti fobia yang lain, gejalanya adalah berbeza-beza bagi setiap individu, bergantung kepada tahap ketakutan mereka. Gejala yang biasanya berlaku apabila si pemilik fobia ini bertemu atau mendengar tentang emas adalah kebimbangan melampau, ketakutan dan apa-apa yang berkaitan dengan panik seperti sesak nafas, pernafasan yang cepat, degupan jantung yang tidak teratur, berpeluh berlebihan, loya, mulut kering, ketidakupayaan untuk mengucapkan perkataan atau ayat, dan gementar.

Ada diantara anda atau rakan-rakan anda yang takutkan emas atau bersungguh tak mahu pegang atau pakai emas? Kadang-kadang kita tengok ada orang beria-ia cakap tak suka pakai emas, tak mahu simpan emas dan macam-macam lagilah alasan untuk elakkan diri dari emas kan..

Haaa…! Ada penyakit Aurofobia lah tu! 😳

http://www.wasap.my/60162173494 (Jitra)
http://www.wasap.my/60164203494 (Mergong)

#menjualemas
#upahmurah
#myipmjewel
#trustedseller

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s